Goda exempel

Kundtjänst halverade sjuktalen på ett år
Arbetsförmedlingen Kundtjänst i Karlskoga har sänkt sjukfrånvaron rejält. Tack vare flera insatser på olika nivåer har sjuktalen halverats från 14 till 6 procent - på bara ett år. En sjukfrånvaro på cirka 14 procent, däribland fyra till fem långtidssjukskrivna. Så såg det ut på Arbetsförmedlingens kundtjänst i Karlskoga för tre år sedan. Ledningen hade då under en längre tid försäkra att göra något åt de höga sjuktalen utan att få och önskad effekt.
Arbetsförmedlingen Kundtjänst i Karlskoga bestämde sig för att försöka se till helheten och hitta lösningar för att uppnå och hållbar och hälsofrämjande arbetsplatser genom insatser på flera olika håll.
Vi satte oss ned och tittade ordentligt på vad vi kunde göra och förstöra att vi var tvungna att prova nya vägar för att komma tillrätta med de här problemen.