Läkarutbildning

Arbetsmedicinare - specialist inom företagshälsovård.
Företagsläkare

En ny basgrupp för ST i arbetsmedicin startar mars 2023

Syftet är att ST-läkare ska få

  • Fördjupad kunskap om centrala områden av relevans för arbetsområdet
  • Utveckla yrkesrollen som läkare inom företagshälsovård och på klinik
  • Ett brett kollegialt nätverk

Deltagarna träffas via zoom en fredagseftermiddag i månaden under två års tid. Vid varje möte engageras gästföreläsare med hög kompetens inom dagens tema. Diskussion i smågrupp är ett återkommande moment. Mellan dessa möten förutsätts inläsning av studiematerial och genomförande av inlämningsuppgifter. Tre internat ingår också under basgruppstiden.

Under basgruppsperioden finns också tillfälle att delta i tre Intensivveckor på AMM-klinik, med tema Luftvägssjukdomar och kemisk exponering, Ergonomi och vibrationer samt Organisatorisk och psykosocial arbetsmiljö. Tonvikten under intensivveckorna, som också innehåller upprepade arbetsplatsbesök, ligger på exponeringsbedömning, riskbedömning och grupperspektiv.

Intresseanmälan görs på Arbets- och miljömedicin i Göteborg senast 15/12

Företagshälsovården är en viktig pusselbit när det gäller att stötta företag och organisationer att skapa hälsosamma, säkra och väl fungerande arbetsplatser. Den tidigare regeringen konstaterade i sin arbetsmiljöstrategi att en tillgänglig och god kompetensförsörjning är en förutsättning för att företagshälsovården ska kunna hålla en hög kvalitet. Kunskapen om kopplingen mellan arbetsmiljö och hälsa är grundläggande för att förebygga ohälsa och främja hälsa i arbetet. Kompetensen behövs för att bygga ett hållbart och robust arbetsliv för ett framgångsrikt Sverige.

Läkare som arbetar inom företagshälsovården är anställda i verksamheter som helt finansieras av arbetsgivarna, såväl de privata som offentliga, men har trots det ett samhällsuppdrag och har en kompetens som arbetsgivarna är helt beroende av för att uppfylla sina skyldigheter enligt såväl arbetsmiljölagen, förordningar och kollektivavtal.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap har fått i uppdrag att samordna företagshälsovårdens kompetensförsörjning avseende läkare

Den tidigare regeringen gav i november 2021  Myndigheten för arbetsmiljökunskap i uppdrag att samordna insatser för att främja företagshälsovårdens kompetensförsörjning avseende läkare. Inom ramen för uppdraget ska myndigheten vara en koordinerande instans genom att bland annat samordna inblandade aktörer samt följa utvecklingen av relevanta utbildningsinsatser och nätverk för läkares specialistutbildning inom arbetsmiljöområdet.

Den 1 december 2022 lämnade myndigheten en delredovisning av arbetet med uppdraget till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet). Slutredovisningen av  uppdraget sker i samband med årsredovisningen för 2023. Läs mer

Mynak: Så arbetar vi för att samordna företagshälsovårdens kompetensförsörjning avseende läkare

Den tidigare regeringen ansåg att företagshälsovården och dess roll i arbetsmiljöarbetet behöver utvecklas och stärkas. I det förebyggande arbetsmiljöarbetet används företagshälsovården i alldeles för låg utsträckning i dag. Därför tillsattes  en utredning som hade i uppdrag att föreslå hur lagen kan förtydligas så att företagshälsovården i högre utsträckning används i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Uppdraget har redovisats och förslaget är ute på remiss. Läs mer

Tilläggsspecialiteten Arbetsmedicin

För läkare som vill specialisera sig inom företagshälsovård finns tilläggsspecialiteten Arbetsmedicin. Specialiteten omfattar fördjupade kunskaper och färdigheter om hur faktorer i arbetsmiljön påverkar hälsotillståndet, funktions- och arbetsförmågan. Arbetsområdet innefattar hälsofrämjande arbete, prevention, utredning, behandling och uppföljning av arbetsrelaterade sjukdomar och skador, bedömning av arbetsförmåga samt arbetslivsinriktad rehabilitering. Specialiteten är inriktad på bedömning av samband mellan arbetsmiljö och hälsa och karaktäriseras av en integrering av medicinsk kunskap och kunskap om arbetsorganisation, beteendevetenskap, ergonomi och kemiska och fysikaliska risker i arbetsmiljön samt av en samordning av resurser och kunskaper från olika medicinska verksamhetsområden och andra samhällssektorer.

I likhet med annan specialistläkarutbildning är utbildningen målstyrd. Den omfattar 12 specialitetsspecifika delmål som ska uppfyllas och som spänner från arbetsmiljö, levnadsvanor, medicinska kontroller och riskbedömningar till rehabilitering, försäkringsmedicin och arbetsförmågebedömningar. Därför kan den också variera i tidslängd beroende på vilka kunskaper och färdigheter läkaren har vid påbörjad utbildning. AV:s föreskrift om medicinska kontroller kräver minst två års heltidstjänstgöring under handledning inom företagshälsovård eller motsvarande, på arbets- och miljömedicinsk klinik eller inom Försvarsmakten, vilket samtidigt innebär en nedre tidsgräns för utbildningen.

Utbildningsstruktur

Utbildningen inom tilläggsspecialiteten Arbetsmedicin förutsätter en tidigare specialistkompetens inom en klinisk patientnära specialitet. Utbildningen innefattar tjänstgöring på en företagshälsa, kurser och teoretiska studier. För närvarande pågår diskussioner beträffande tjänstgöring på arbets- och miljömedicinsk klinik. Huvuddelen av den kliniska tjänstgöringen sker på företagshälsan.

ST i arbetsmedicin saknar dock både huvudman och finansiering. 

Handbok för ST Arbetsmedicin

Som stöd för ST-läkare, handledare, studierektorer och verksamhetschefer finns en av professionen utformad handbok, som konkret beskriver hur olika moment och aktiviteter kan genomföras. Handboken är ett levande dokument som regelbundet uppdateras. I handboken finns förslag på utbildningsaktiviteter för de olika delmålen. De flesta av dessa har relevans för flera delmål och kan utföras både på företagshälsan och på Arbets- och Miljömedicinsk klinik. Detta gäller även de egna teoretiska studierna och deltagandet i kurser.

Sveriges Företagshälsors ställningstagande

Den krisartade utbildningssituationen för läkare med specialisering inom arbetsmiljö och hälsa har pågått och uppmärksammats under lång tid och blir mer och mer ohållbar. Efter ett flertal utredningar inom området vet vi alla som är insatta i problematiken, såväl arbetsmarknadens parter, berörda myndigheter, politiker med flera att den grundläggande problematiken handlar om att tillse att läkarna har möjlighet att tillgodogöra sin specialisering på ett ekonomiskt och administrativt effektivt sätt där någon form av offentligt ansvar ingår (i likhet med alla andra läkarspecialiteter).

Som branschförening för företagshälsovården i Sveriges fortsätter vi att driva utbildningsfrågan för våra läkare och vi rekommenderar att ST arbetsmedicin bedrivs i enlighet med det förslag som föreningen tog fram 2017 och som numera har utmynnat i Västintiativet och Norrlandsmodellen.

Modellerna innebär i korthet att den tidigare obligatoriska 6 månaders placeringen på AMM klinik ersätts med:

  • Deltagande i en så kallad BAS-grupp som träffas en gång i månaden under 2,5 år
  • Tre ”intensivveckor” genomförs där ett par extra svåra teman gås igenom (Lungor; vibration/ belastningsergonomi; organisatoriska risker).

Antalet kurser är de samma som tidigare och ett nationellt deltagande möjliggörs genom att en hög andel utbildningar kan genomföras digitalt.

Västintiativet drivs på nationell basis av AMM i Göteborg. Norrlandsmodellen drivs lokalt av AMM i Umeå.

Huvudman En huvudman är den enhet eller det företag som ST-läkaren är anställd hos. Att vara huvudman för en ST-utbildning i tilläggspecialiteten arbetsmedicin är ett stort åtagande. För att reglera förhållandena kring den investering som görs av enheten eller företaget i den enskilde ST-läkarens kompetens rekommenderar föreningen att en överenskommelse i form av ett utbildningskontrakt upprättas. Ett utbildningskontrakt är en överenskommelse mellan den anställde och arbetsgivaren som reglerar hur en investering i den enskildes kompetens ska hanteras. 

Medlemmar i Sveriges Företagshälsor kan ladda ner förslag på utbildningskontrakt på medlemssidan.

Sofia Paulsson

Några röster om livet som företagsläkare - arbetsmedicinare 

Vi ställde några frågor till några av våra läkare i branschen. Först ut att svara är Sofia Paulsson!

Varför blev du företagsläkare/arbetsmedicinare? Första mötet med företagshälsan var ren magi för mig! Jag hade sommarjobbat ett par år på Försäkringskassan och sett hur svårt det är för långtidssjukskrivna att återgå i arbete. Tänk att det fanns en specialitet, där man genom att arbeta nära tillsammans med andra professioner få göra skillnad på riktigt ute på arbetsplatser, såväl förebyggande som efterhjälpande. Ute i ”vanliga vården” saknade man hela tiden halva svaret på gåtan. Man visste vilka sjukdomar och problem ens patient hade, men det var väldigt svårt att få grepp om på vilket sätt det krockade med kraven i det aktuella arbetet och hur det skulle kunde anpassas.

Vad är det som är mest intressant och utmanande med ditt jobb? Oj, det är så många saker! Det som är mest intressant är att man hela tiden har möjlighet att lära sig av vad som gått snett på en arbetsplats och hur man skulle kunna förebygga att det händer igen. Utmaningen är ibland att få alla inblandade parter att arbeta åt samma håll för att nå framgång. Det gäller att navigera rätt bland lagar och föreskrifter inom arbetsmiljö, sjukförsäkring och arbetsrätt och samtidigt ta hänsyn till medicinetiska principer samt arbetsgivarens policys och ambitionsnivå. Svårt, men spännande!

Hur ser du på framtiden för specialiteten? Arbetsmiljö är trendigare än på länge och vår expertkunskap inom arbetsmiljö och hälsa, som spänner från individ till organisation, är hett efterfrågad. Samtidigt gör den begränsade tillgången till företagsläkare att vår tid prioriteras till intygsskrivande eller reaktiva insatser och vår potential kan inte utnyttjas till fullo. Jag ser ett stort behov av en intresserad och kunnig huvudman får ansvar för utbildningsfrågan, med en budget som gör att utbildningen kan bedrivas med hög kvalitet och i tillräcklig omfattning.