Läkarutbildning

Arbetsmedicinare - specialist inom företagshälsovård.
Företagsläkare

Företagshälsovården är en viktig pusselbit när det gäller att stötta företag och organisationer att skapa hälsosamma, säkra och väl fungerande arbetsplatser. Regeringen konstaterar i sin arbetsmiljöstrategi att en tillgänglig och god kompetensförsörjning en förutsättning för att företagshälsovården ska kunna hålla en hög kvalitet. Kunskapen om kopplingen mellan arbetsmiljö och hälsa är grundläggande för att förebygga ohälsa och främja hälsa i arbetet. Kompetensen behövs för att bygga ett hållbart och robust arbetsliv för ett framgångsrikt Sverige.

Läkare som arbetar inom företagshälsovården är anställda i verksamheter som helt finansieras av arbetsgivarna, såväl de privata som offentliga, men har trots det ett samhällsuppdrag och har en kompetens som arbetsgivarna är helt beroende av för att uppfylla sina skyldigheter enligt såväl arbetsmiljölagen, förordningar och kollektivavtal.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap har fått i uppdrag att samordna företagshälsovårdens kompetensförsörjning avseende läkare

Regeringen har gett  Myndigheten för arbetsmiljökunskap i uppdrag att samordna insatser för att främja företagshälsovårdens kompetensförsörjning avseende läkare. Inom ramen för uppdraget ska myndigheten vara en koordinerande instans genom att bland annat samordna inblandade aktörer samt följa utvecklingen av relevanta utbildningsinsatser och nätverk för läkares specialistutbildning inom arbetsmiljöområdet.

Myndigheten ska lämna en delredovisning av arbetet med uppdraget till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 1 december 2022 och därefter slutredovisa uppdraget i samband med årsredovisningen för 2023. Läs mer

Tilläggsspecialiteten Arbetsmedicin

För läkare som vill specialisera sig inom företagshälsovård finns tilläggsspecialiteten Arbetsmedicin. Specialiteten omfattar fördjupade kunskaper och färdigheter om hur faktorer i arbetsmiljön påverkar hälsotillståndet, funktions- och arbetsförmågan. Arbetsområdet innefattar hälsofrämjande arbete, prevention, utredning, behandling och uppföljning av arbetsrelaterade sjukdomar och skador, bedömning av arbetsförmåga samt arbetslivsinriktad rehabilitering. Specialiteten är inriktad på bedömning av samband mellan arbetsmiljö och hälsa och karaktäriseras av en integrering av medicinsk kunskap och kunskap om arbetsorganisation, beteendevetenskap, ergonomi och kemiska och fysikaliska risker i arbetsmiljön samt av en samordning av resurser och kunskaper från olika medicinska verksamhetsområden och andra samhällssektorer.

I likhet med annan specialistläkarutbildning är utbildningen målstyrd. Den omfattar 12 specialitetsspecifika delmål som ska uppfyllas och som spänner från arbetsmiljö, levnadsvanor, medicinska kontroller och riskbedömningar till rehabilitering, försäkringsmedicin och arbetsförmågebedömningar. Därför kan den också variera i tidslängd beroende på vilka kunskaper och färdigheter läkaren har vid påbörjad utbildning. AV:s föreskrift om medicinska kontroller kräver minst två års heltidstjänstgöring under handledning inom företagshälsovård eller motsvarande, på arbets- och miljömedicinsk klinik eller inom Försvarsmakten, vilket samtidigt innebär en nedre tidsgräns för utbildningen.

Utbildningsstruktur

Utbildningen inom tilläggsspecialiteten Arbetsmedicin förutsätter en tidigare specialistkompetens inom en klinisk patientnära specialitet. Utbildningen innefattar tjänstgöring på en företagshälsa, kurser och teoretiska studier. För närvarande pågår diskussioner beträffande tjänstgöring på arbets- och miljömedicinsk klinik. Huvuddelen av den kliniska tjänstgöringen sker på företagshälsan.

ST i arbetsmedicin saknar dock både huvudman och finansiering. 

Handbok för ST Arbetsmedicin

Som stöd för ST-läkare, handledare, studierektorer och verksamhetschefer finns en av professionen utformad handbok, som konkret beskriver hur olika moment och aktiviteter kan genomföras. Handboken är ett levande dokument som regelbundet uppdateras. I handboken finns förslag på utbildningsaktiviteter för de olika delmålen. De flesta av dessa har relevans för flera delmål och kan utföras både på företagshälsan och på Arbets- och Miljömedicinsk klinik. Detta gäller även de egna teoretiska studierna och deltagandet i kurser.

Sveriges Företagshälsors ställningstagande

Den krisartade utbildningssituationen för läkare med specialisering inom arbetsmiljö och hälsa har pågått och uppmärksammats under lång tid och blir mer och mer ohållbar. Efter ett flertal utredningar inom området vet vi alla som är insatta i problematiken, såväl arbetsmarknadens parter, berörda myndigheter, politiker med flera att den grundläggande problematiken handlar om att tillse att läkarna har möjlighet att tillgodogöra sin specialisering på ett ekonomiskt och administrativt effektivt sätt där någon form av offentligt ansvar ingår (i likhet med alla andra läkarspecialiteter).

Som branschförening för företagshälsovården i Sveriges fortsätter vi att driva utbildningsfrågan för våra läkare och vi rekommenderar att ST arbetsmedicin bedrivs i enlighet med det förslag som föreningen tog fram 2017 och som numera har utmynnat i  Västintiativet och Norrlandsmodellen.

Modellerna innebär i korthet att den tidigare obligatoriska 6 månaders placeringen på AMM klinik ersätts med:

  • Deltagande i en så kallad BAS-grupp som träffas en gång i månaden under 2,5 år
  • Tre ”intensivveckor” genomförs där ett par extra svåra teman gås igenom (Lungor; vibration/ belastningsergonomi; organisatoriska risker).

Antalet kurser är de samma som tidigare och ett nationellt deltagande möjliggörs genom att en hög andel utbildningar kan genomföras digitalt.

Västintiativet drivs på nationell basis av AMM i Göteborg. Norrlandsmodellen drivs lokalt av AMM i Umeå.

Huvudman En huvudman är den enhet eller det företag som ST-läkaren är anställd hos. Att vara huvudman för en ST-utbildning i tilläggspecialiteten i arbetsmedicin är ett stort åtagande. För att reglera förhållandena kring den investering som görs av enheten eller företaget i den enskilde ST-läkarens kompetens rekommenderar föreningen att en överenskommelse i form av ett utbildningskontrakt upprättas. Ett utbildningskontrakt är en överenskommelse mellan den anställde och arbetsgivaren som reglerar hur en investering i den enskildes kompetens ska hanteras. 

Medlemmar i Sveriges Företagshälsor kan ladda ner förslag på utbildningskontrakt på medlemssidan.

Regeringen anser att företagshälsovården och dess roll i arbetsmiljöarbetet behöver utvecklas och stärkas. I det förebyggande arbetsmiljöarbetet används företagshälsovården i alldeles för låg utsträckning i dag. Därför har Regeringen tillsatt en utredning som har i uppdrag att föreslå hur lagen kan förtydligas så att företagshälsovården i högre utsträckning används i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.  

Uppdraget ska redovisas senast den 17 juni 2022.