Medicinskt ledningsansvar inom företagshälsan

torsdag 28 november 2024
9:30 – 17:00
Utbildning
7.995 SEK (exklusive moms)
6.995 SEK (exklusive moms)
Chef och en läkare

Vad innebär det för verksamhetschefen och medicinskt ansvarig personal?

Där det bedrivs hälso- och sjukvårdsverksamhet ska det finnas någon som svarar för verksamheten (verksamhetschef). Det är verksamhetschefen som har det övergripande ansvaret för verksamheten, till exempel ska verksamhetschefen säkerställa att behovet av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodoses. Verksamhetschefen får uppdra åt annan att fullgöra enskilda ledningsuppdrag, till exempel medicinskt ledningsansvar. Inom företagshälsovården kan uppdraget medicinskt ledningsansvar se olika ut beroende på vilka ledningsuppgifter som överlämnats från verksamhetschefen till läkare. 

Kursdagen fokuserar på den rättsliga regleringen som rör kravet på god vård, patientsäkerhet och Lex Maria, hanteringen av patientuppgifter och samverkan med myndigheter och andra aktörer. Fallbeskrivningar diskuteras löpande under dagen och exempel ges på vad verksamhetschefer inom företagshälsan och läkare bör uppmärksamma när det medicinska ledningsansvaret överlåts. 

Kursen svarar mot uppfyllande av kravet på kurs för ST läkare i Arbetsmedicin. 

  • För 2015 års föreskrift till viss del av delmål a1 - Kunna utöva ledarskap i det dagliga arbete samt att kunna samverka med andra aktörer utanför hälso- och sjukvården samt a6 – Lagar och andra föreskrifter som gäller för hälso-och sjukvården, samt de särskilda villkor som styr företagshälsovård och till viss del c10 - Lag och rätt i arbetslivet för specialiteten.  
  • För 2021 års föreskrift till viss del av Sta1- medicinska förutsättningar för när och hur hälso- och sjukvård kan bedrivas, samt till viss del STb3- kunna samverka i försäkringsmedicinska frågor som rör den enskilda patienten med aktörer utanför hälso- och sjukvården samt till viss del STc10- Lag och rätt i arbetslivet dvs uppvisa kunskap om lagar och andra föreskrifter som är särskilt relevanta för specialiteten. Kursen kan även utgöra ett bra underlag inför kravet på utförande av ett eget Systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete vilket finns som krav i både 2015 och 2021 års föreskrifter.

"Trodde jag hade ganska bra koll på våra styrande dokument men helt klart en del som behöver uppdateras! Väldigt bra att jag gick med min nya chef så vi får en gemensam grund att stå på!"

Citat av Företagsläkare och kursdeltagare vid tidigare kurstillfälle
Datum & tid
28 november 2024 09:30 - 17.00
Ur innehållet
  • Patientsäkerhet
    • Allmänt om regelverket på hälso- och sjukvårdens område
    • Vårdgivarens och vårdpersonalens skyldigheter – några exempel
    • Verksamhetschefens särskilda ansvar – några exempel
    • IVO:s tillsyn 
  • Patientuppgifter
    • När är det tillåtet lämna ut patientuppgifter till myndigheter, privata aktörer och patienten själv? 
    • Begäran om att få en journalkopia – hur ska den hanteras?
    • När får vårdpersonal läsa en patientjournal?
    • Nationella läkemedelslistan och andra register
    • Rättsligt ansvar vid fel eller misstag
  • Grupparbete med diskussion runt vanliga frågeställningar
Ulrika Sandén

Föreläsare

Ulrika Sandén, jur.dr, universitetslektor i rättsvetenskap, Umeå Universitet. Forskare inom området medicinsk rätt och ledamot i Svenska Läkaresällskapets Etikdelegation.   

Karin Nord

Kursledare

Karin Nord, företagsläkare Ådalshälsan, Kramfors

Kontakt

Marie Dahlgren, Sveriges Företagshälsor

marie.dahlgren@foretagshalsor.se

08-762 67 45

Anmälan

Statusmeddelande

×

*Obligatoriska uppgifter

Det är mycket viktigt att du kontrollerar att din e-postadress är korrekt inskriven
När du konfirmerar din anmälan genom att klicka på "Skicka" längst ner i formuläret sänds en automatisk bekräftelse till angiven e-postadress. Om du inte fått någon bekräftelse har din anmälan inte kommit fram. Kontrollera först din spamkorg, ibland kan automatiska mejl hamna där (gäller speciellt om man har en gmail eller hotmail adress) innan du gör en ny anmälan. 

Det är också viktigt att du kontrollerar att din faktureringsadress är helt korrekt och att alla eventuella referensnummer etc finns med. 

Anmäler du dig för ett digitalt deltagande kommer du i god tid innan sändningen få ett mejl till den mejladress du uppgett med länk till sändningen samt instruktioner för hur du ansluter.

Sveriges Företagshälsor värnar om din integritet och hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Vi är Personuppgiftsansvarig för samtliga uppgifter som du lämnar i detta formulär. All behandling vi gör sker i enlighet med gällande lagstiftning. Här kan du läsa mer om vår personuppgiftspolicy. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss.

Observera att anmälan är bindande. Namnbyte måste anmälas och kan ske utan avgift fram till kursdag. Här kan du läsa mer om våra anmälningsvillkor.

Anmälan

Jag anmäler mig till utbildning i medicinskt ledningsansvar
OBS! För deltagare på plats tillkommer kostnad för fika o lunch (faktureras).
Namn
Faktureringsadress
Jag arbetar huvudsakligen som
Medlem i Sveriges Företagshälsor
Anmälningsvillkor och information

Anmälan

Anmälan görs alltid på vår webbplats i avsett formulär för respektive utbildning. Observera att det är viktigt att den e-postadress du anger i anmälan är korrekt då all vidare kommunikation sker via den. De adressuppgifter som efterfrågas i ansökan gäller enbart fakturering, var noga med att ange eventuella referensuppgifter som din organisation kräver för att ni ska kunna hantera fakturan. Ange också om det kommer att skickas in ytterligare faktureringsunderlag till oss, inköpsorder eller dylikt. Om förtäring ingår i kursavgiften ska eventuell kostavvikelse anges i anmälan.

Bekräftelse

När du konfirmerar din amälan genom att klicka på "Skicka" längst ner i formuläret sänds en automatisk bekräftelse till angiven e-postadress som bekräftar att din anmälan kommit Sveriges Företagshälsor tillhanda. Om det inte kommer någon automatisk bekräftelse så har inte din anmälan kommit fram, glöm inte att även kontrollera så mejlet inte hamnat i din spamkorg. Kontakta oss via e-post  anmalan@foretagshalsor.se  eller per telefon 08-762 67 46 om du inte erhåller någon anmälningsbekräftelse eller om du har frågor om din anmälan. Mer utförlig information kring kursen skickas ut 1-2 veckor före kursstart.

Hantering av personuppgifter

När du lämnar dina personuppgifter till oss i samband med din anmälan så är vi personuppgiftsansvarig för att all behandling sker enligt gällande lagstiftning. För att vi ska kunna administrera din anmälan behöver du vid ansökningstillfället godkänna att vi lagrar dina personuppgifter för att använda dessa för avsett ändamål. Här kan du läsa mer om vår personuppgiftspolicy

Priser

Vid heldagsutbildning inkluderar deltagaravgiften fika vid ankomst, lunch och eftermiddagskaffe. Vid halvdagsutbildningar eller för utbildning på internat framgår eventuell förtäring på webbsidan. Dokumentation ingår vanligtvis. Alla priser är exklusive moms

Medlems- och mängdrabatter

Medlemsrabatt ges ofta till Sveriges Företagshälsors medlemmar. Rabatten ges i de fall fakturamottagaren är medlem hos oss. Ibland ges även rabatt till andra organisationers medlemmar, då intygas medlemskapet enligt instruktion i anmälningsformuläret.

Är ni tre personer eller fler från samma organisation (med samma fakturauppgifter), som anmäler er samtidigt till ett och samma utbildningstillfälle, kan det finnas möjlighet att utnyttja mängdrabatter. Om ingen information finns på webbsidan, kontakta Sveriges Företagshälsor för mer information om vad som gäller för just din kurs: info@foretagshalsor.se.

Betalningsvillkor

Fakturering sker vanligtvis ca 14 dagar före utbildningstillfället om inget annat anges. Vid särskilda erbjudanden kan dock fakturering ske redan i samband med att anmälningsbekräftelsen går ut. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid betalning efter förfallodatum debiteras en dröjsmålsränta med referensränta + 8 %  samt en lagstadgad påminnelseavgift om 60 kronor. Var noga med att fylla i rätt faktureringsuppgifter för att undvika förseningsavgifter.

Material

Information om vilket material du behöver för respektive utbildning framgår på webbsidan och i den specifika kursinformation du får 1-2 veckor före kursstart. Om du behöver införskaffa litteratur på egen hand framgår det av kursinformationen på webbplatsen.

Sverige Företagshälsor är en miljömedveten organisation och i många fall får du åhörarkopior, artiklar och dylikt att ladda ner/skriva ut efter eget önskemål. Materialet skickas antingen ut per e-post eller finns att ladda ner på vår webbplats. Information om hur du får tillgång till det du behöver ges senast i den specifika kursinformation du får 1-2 veckor före kursstart.

Tider

Start- och sluttid för utbildningarna hittar du på webbsidan där respektive utbildningen beskrivs.

Plats

Sveriges Företagshälsor utbildningar genomförs oftast på Sturegatan 11 (Almegahuset) i Stockholm, i samma byggnad där vårt kansli finns. Läget är centralt vid Humlegården på Östermalm i Stockholm. Plats anges alltid på webbsidan och i den information kring kursen som skickas till dig ca 1-2 veckor innan kursstart. Vid eventuell ändring av lokal meddelas du via e-post.
Vid ankomst anmäler du dig i Almegas reception på entréplan och erhåller en namnbricka. Är du tidig finns det ofta möjlighet att sitta ned en stund med en kopp kaffe.

Lokalerna är utrustade med den senaste tekniken och det går att ansluta egen dator via wifi. Inloggningsuppgifterna står på din namnbricka.
Är ni en större grupp som vill genomföra en utbildning på en annan ort i Sverige kan det finnas möjlighet att specialarrangera detta, kontakta oss för mer information: info@foretagshalsor.se eller per telefon 08-762 67 46.

Logi

Är du i behov av logi i samband med din utbildning finns det många boendealternativ i närheten.

Scandic Park på Karlavägen 43 ligger i huset bredvid Almegahuset. 

Avbokningsregler

Anmälan är bindande. Vid avbokning 4-2 veckor före kursstart debiteras 50 % av deltagaravgiften. Vid avbokning senare än 2 veckor före kursstart debiteras full avgift. Vid eventuella förhinder kan du ofta överlåta din plats till en kollega inom samma organisation. All avbokning ska ske skriftligt till anmalan@foretagshalsor.se  och bekräftas av Sveriges Företagshälsor.

Inställda utbildningar

Under speciella omständigheter kan Sveriges Företagshälsor tvingas att ställa in eller ändra datum på enstaka utbildningar (t ex pga. sjukdom eller för få anmälningar). Avbokning från Sveriges Företagshälsor meddelas per e-post. Deltagaravgifter som erlagts återbetalas omgående. Omkostnader för resor/logi, inkomstbortfall etc. ersätts ej.

Utvärdering

Vanligtvis ges du som deltagare möjlighet att besvara några korta frågor via en enkät (digitalt eller i pappersform) om hur du upplevt utbildningen. Den information vi får från dig är en viktig del i vårt kvalitets- och utvecklingsarbete. Informationen sammanställs endast på aggregerad nivå.